Avkastning och status 2024
Avkastning och status 2024 för Mats Svensson 2000 AB, PPM topp 5 och Twoship jämfört med AP7 Aktiefond
PPM-granskaren gjorde en större granskning av avkastningen 2011-2023 och marknadsföringen för de olika tjänsterna. Den här sidan är en komplettering som visar läget inklusive 2024.
Om avkastningen via tjänsten för val av fonder i premiepensionen från Mats Svensson 2000 AB
Då Mats Svensson 2000 AB är den tjänst som har ifrågasatts mest vad gäller avkastning och marknadsföring så visas nedan avkastningen grafiskt för åren 2011 till 2024 (14 år) samt åren 2020 till 2024 (5 år). Mats Svenssons avkastning jämförs med den för AP7 Aktiefond. Det som visas är ackumulerad avkastning som erhålls genom att multiplicera årsavkastningarna år efter år för att erhålla en total avkastning från startår till slutår med ränta på ränta.
Som framgår av figuren för perioden 2011-2024 (14 år) har AP7 Aktiefond en väsentligt högre avkastning än Mats Svensson 2000 AB:
AP7 Aktiefond har en total avkastning på 597% mot endast 121% för Mats Svensson 2000 AB
AP7 Aktiefond har en genomsnittlig årlig avkastning på 14,9% mot endast 5,8% för Mats Svensson 2000 AB
Innebörden av detta är att den som följt Mats Svensson 2000 AB från början av 2011 till slutet av 2024 skulle ha haft 3 gånger högre värde i sin premiepension idag om man istället hade legat kvar i AP7 Såfa (upp till 55 års ålder) eller AP7 Aktiefond. Detta gäller även för Mats Svensson själv.
På motsvarande sett för perioden 2020-2024 (5 år):
AP7 Aktiefond har en total avkastning på 97% mot endast -2% för Mats Svensson 2000 AB
AP7 Aktiefond har en genomsnittlig årlig avkastning på 14,5% mot -0,4% för Mats Svensson 2000 AB
Innebörden av detta är att den som följt Mats Svensson 2000 AB från början av 2020 till slutet av 2024 skulle ha haft dubbelt så högt värde i sin premiepension idag om man istället hade legat kvar i AP7 Såfa (upp till 55 års ålder) eller AP7 Aktiefond. Detta gäller även för Mats Svensson själv.
Mats Svenssons marknadsföring under 2024
Under 2024 har hela 56 anmälningar inkommit till Konsumentverket om Mats Svensson 2000 AB angående framförallt vilseledande marknadsföring och 8 klagomål har inkommit till Pensionsmyndigheten. Konsumentverket har haft en långvarig dialog med Mats Svensson via tillsynsärenden för att få honom att ändra på sin marknadsföring så att den inte längre är vilseledande eller bryter mot någon annan del i lagstiftningen som ska skydda konsumenten. Mats Svensson har stegvis ändrat på sin marknadsföring men enligt PPM-granskaren kvarstår i alla fall följande:
På startsidan tas bara gammal status upp, artikeln i Dagens Industri 2009 och i Aftonbladet 2020, men inget alls om hur illa det gått sen. Alltså det som PPM-granskaren uppmärksammat inklusive artikeln i Expressen 2024, se länksamlingen.
På sidan om hans tjänst fortsätter han att marknadsföra på hans genomsnittliga årliga avkastning sedan start på 15% (den var 30% ett tag pga turen med rysslandfonden 2009 som gav honom +175% det året, innan han startade sin tjänst). Problemet här är att ingen som hoppat på hans tjänst (startade år 2010) kan ta del av hans avkastning 2009. Den avkastning man kunnat ta del av är den som framgår ovan, alltså en väsentligen sämre avkastning än om man hade legat kvar i AP7 Såfa eller AP7 Aktiefond.
Det går inte läsa om något på hans hemsida som avslöjar hur dåligt det i själva verket har gått sedan tjänsten startade 2010. Visserligen redovisar han avkastningen årsvis men det kräver en hel del arbete och kunskaper för att göra den jämförelse som PPM-granskaren har gjort, vilket hans kunder uppenbarligen inte har gjort för då hade de knappast fortsatt använda tjänsten.
Av Mats Svenssons beskrivning av sig själv framgår det att han är socionom och att hans hjärta alltid slagit för människor. Att han vill ge alla möjligheten till en god avkastning genom att följa hans fondbyten. Problemet här är ju att han inte har åstadkommit detta utan de som följt honom har istället fått väsentligen sämre avkastning mot om de hade stannat kvar i förvalsalternativet AP7 Såfa. Under dessa år har han istället själv tjänat stora pengar på prenumerationer på en dålig tjänst. Kunderna har fått sämre pension medan han själv har haft en omsättning på ungefär 10 miljoner per år de senaste åren. Se bolagsinformation från Mats Svensson 2000 AB nedan. Kundernas totala förlust uppskattas ligga i miljardklassen och det beror i huvudsak inte på månadskostnaden för prenumerationen utan på den dåliga avkastningen man fått. Hade han verkligen brytt sig om pensionsspararna borde han ha lagt ner tjänsten för länge sedan, de får ju inte en go' pension utan en mycket sämre genom att följa hans fondval.