Så här kan man göra om man har drabbats av Mats Svensson 2000 AB eller liknande tjänster
Om du har drabbats av vilseledande marknadsföring från Mats Svensson 2000 AB eller liknande tjänster så kommer här tips på vad man kan göra
Läs det som står på sidan om avkastning
Läs det som står om marknadsföring
Läs det som står om vad lagen säger
Säg upp tjänsten via mail och lägg ev. till valda delar av textexempel nedan, beroende på din situation
Om du inte blir nöjd, kontakta övriga instanser enligt nedan
Texterna nedan är exempel, de behöver anpassas till varje persons situation men kan vara bra att utgå ifrån om man inte vet var man ska börja. Exemplen utgår från att man anser sig ha blivit vilseledd av Mats Svensson 2000 AB, via marknadsföring och information. PPM-granskaren uppmanar ingen till att anmäla men om man har drabbats är det större chans till förändring ju fler som anmäler på olika sätt.
Grundresonemang med Mats Svensson 2000 AB som exempel på vilseledande marknadsföring
Det här grundresonemanget kan man klistra in i mail eller anmälningar:
Jag har blivit vilseledd av Mats Svensson 2000 AB när jag tecknade avtal om tjänsten och via den information jag fått, samt inte har fått, under tiden jag har använt tjänsten. Jag har inte förstått detta tidigare men har fått hjälp av andra att förstå det nu när det är för sent.
Marknadsföringen har handlat om ett fantastiskt resultat för kunderna sedan starten av tjänsten 2010. Mats har sagt sig brinna för att alla ska kunna få en go' pension. Men avkastningen har varit dålig och bara 5,4% per år i genomsnitt, mindre än hälften i genomsnitt per år sedan 2011 jämfört med avkastningen för AP7 Aktiefond. AP7 Aktiefond är den naturliga jämförelsen då den fonden ingår till 100% i förhandsvalet AP7 Såfa upp till 55 års ålder. Det är den fonden man har om man inte gör ett eget val, ett tryggt och säkert val som alla seriösa aktörer rekommenderar. De senaste 5 åren har avkastningen för Mats Svenssons fondval bara varit i snitt 2% per år samtidigt som att AP7 aktiefond haft 15% per år. Marknadsföringen har inte stämt med verkligheten och har varit vilseledande.
Ingen information om hur tjänsten har gått sedan start har presenterats som är lätt tillgänglig. På hemsidan har det presenterats årsvis för Mats Svenssons resultat men det har inte funnits någon jämförelse över tid från start av tjänsten och jämfört med AP7 Aktiefond. Det har varit mycket svårt att förstå hur tjänsten har gått. I marknadsföringen har Mats Svensson pekat på sitt höga snitt i sin privata premiepension sedan år 2000, det är då rimligt att tro att man via hans fondval kan få något liknande även om det inte finns några garantier med aktiefonder. Men i själva verket har hans höga snitt inte haft någon positiv inverkan alls på hur hans tjänst gått sedan starten av 2010, vilket man förleds att tro via marknadsföringen.
Det är inte lätt att räkna ut avkastningen över flera år själv om man inte är kunnig i ekonomi och matematik. Marknadsföringen och frånvaron av information gör att man som kund har mycket svårt att inse att verkligheten inte stämmer med marknadsföringen, vilket är vilseledande. Dels när det gäller bedöma om det är en bra tjänst innan man tecknar avtal om den, dels när det gäller att förstå om tjänsten går bra eller dåligt, så att man kan förstå om man bör avbryta innan man förlorar för mycket pengar.
Jag har trott att tjänsten skulle ge mig en mycket bättre pension än vad jag kan få via förvalsalternativet AP7, det är vad marknadsföringen har antytt även om den inte påstått detta explicit. Vad skulle man annars tro av det där med fantastiskt resultat i kombination med det höga snittet Mats har haft? Men det har inte stämt med verkligheten och informationen från Mats har inte visat på detta. Mats har utnyttjat att det är svårt för kunden att förstå hur dåligt tjänsten har gått samtidigt som att Mats Svensson 2000 AB har haft en omsättning på över 10 miljoner per år de senaste åren med över 10 000 prenumeranter av hans tjänst enligt honom själv.
Jag har blivit vilseledd och har förlorat stora delar av min premiepension jämfört med om jag hade valt AP7. Jag har inte fått något fantastiskt resultat och ingen go' pension. Jag har förlorat både i pension och genom att betala månadsavgifter för tjänsten. Den dåliga utvecklingen jag fått gör också att jag förlorar i framtiden via ränta på ränta från ett sämre utgångsläge. Det är Mats Svensson som har skaffat sig en go' pension på avgifterna för prenumerationerna, jag har inte fått en sådan.
Bestrida framtida fakturor för Mats Svensson 2000 AB
Beroende på vilket avtal man har kan det vara så att man tvingas betala fram till en viss månad trots att man sagt upp tjänsten. Man kan då bestrida framtida fakturor givet att man ingått avtalet baserat på vilseledande information. OBS dock att det är bäst att betala om det kommer framtida fakturor, för att slippa betalningsanmärkningar. Om Mats Svensson inte går med på att du ska slippa betala framtida fakturor så betala ändå men gå vidare till andra instanser enligt information längre ner på sidan.
Jag bestrider framtida fakturor utgående från att jag ingått avtalet baserat på vilseledande information enligt ovan. Jag kräver att avtalet bryts per omgående och att inga fler betalningskrav läggs på mig.
Reklamation, begära att månadsavgifterna betalas tillbaka, helt eller delvis, Mats Svenssson 2000 AB
Hos Konsumentverkets Hallå Konsument kan man läsa om reklamation. OBS att man måste reklamera inom 2 månader från att man upptäckte felet med tjänsten.
Då jag lidit stor ekonomisk skada av att följa tjänsten, utan att själv kunna förstå hur dåligt den gått eftersom jag blivit vilseledd av marknadsföring och brist på tillräcklig information för att bedöma hur bra fondvalen har gått, reklamerar jag tjänsten och kräver att få samtliga månadsinbetalningar återbetalda. Dessutom säger avtalet via länken till tjänsten att det i denna ingår att få ett nyhetsbrev varje månad. Inga nyhetsbrev har kommit sedan december 2023, dvs Mats Svensson 2000 AB har inte uppfyllt sitt eget avtal heller vad gäller den delen.
OBS även om du har tecknat avtalet efter att ha blivit uppringd per telefon så är detta olagligt efter 1 juli 2018. Efter det datumet är det nämligen olagligt att marknadsföra eller sälja tjänster inom premiepensionsområdet per telefon. Det innebär att tecknat avtal är ogiltigt. Efter uppsägning ska man alltså då inte behöva betala något mer även om Mats Svensson 2000 AB hävdar att avtalet gäller fram till ett visst datum, det gör det inte då det är ogiltigt. Har man betalt månadsbetalningar efter uppsägning borde man då kräva att få tillbaka dessa då avtalet alltså inte har gällt.
Polisanmälan angående bedrägeri, Mats Svensson 2000 AB
Har man lidit stor ekonomisk skada kan man kontakta polisen för att göra en anmälan om bedrägeri. Om detta kan anses vara bedrägeri i juridisk mening är något som kan behöva prövas i rätten, jag vet inte om det är så eller inte. Som lekman kan man dock tycka att villkoren för bedrägeri borde kunna vara uppfyllda.
Från justly.se:
Ett bedrägeri begås genom att gärningsmannen
genom vilseledande (orsakande av felaktig tro),
förmår någon till en handling eller underlåtenhet (disposition),
som innebär förmögenhetsöverföring.
Lite förenklat kan sägas att den som lurar någon och på så sätt orsakar denne skada och får motsvarande vinning kan dömas för bedrägeri.
Här skulle man då kunna anse att man blivit vilseledd att börja följa tjänsten enligt grundresonemanget ovan, inte förmått inse att tjänsten gått så dåligt som den gjort, så att man förlorat pengar (pension och månadsavgifter), samtidigt som att Mats Svensson 2000 AB tjänat på månadsavgifterna som tagits in, trots att tjänsten under flera år inte levt upp till hur den har marknadsförts och informerats om vad gäller verkligt resultat. Man skulle då kunna skriva en anmälan och sen komplettera med grundresonemanget:
Jag har blivit utsatt för bedrägeri av Mats Svensson 2000 AB och hans informationstjänst för val av fonder i premiepensionen, "Du kan luta dig tillbaka och låta mig välja fonder. Det enda du behöver göra är att utföra fondbytet." enligt hans marknadsföring. Jag har förstått när jag tecknat avtalet att jag är ansvarig för mina egna val i premiepensionen men jag har blivit vilseledd till att tro att tjänsten går mycket bättre än vad den har gjort, via vilseledande marknadsföring och information.
Jag har förlorat både i pension och via betalning av månadsavgifter för en tjänst jag inte förmått förstå att den varit mycket dålig, samtidigt som att Mats Svensson 2000 AB har tjänat pengar på månadsavgifter, utan att tydligt informera mig som kund om hur dåligt tjänsten har gått. Hade jag kunnat se igenom marknadsföring och information så hade jag aldrig tecknat avtal om tjänsten alternativt slutat följa fondvalen i min egen premiepension innan jag hunnit förlora för mycket pengar. Se bilaga med resonemang.
Anmäla till Konsumentverket
Vilseledande information (inklusive frånvaro av relevant information) som gör att man förleds teckna avtal om en tjänst och fortsätta använda den utan att kunna förstå att den inte stämmer med hur den marknadsförs, kan vara brott mot Marknadsföringslagen. Detta kan man anmäla till Konsumentverket.
Gå vidare om man inte blir nöjd i samband med avslutandet av tjänsten och ev. bestridande av fakturor och/eller reklamation
Blir man inte nöjd kan man kontakta Alllmänna Reklamationsnämnden (ARN) och anmäla företaget
Man kan också ta kontakt med Konsumentverket för vägledning.
Det är också bra om man kontaktar Pensionsmyndigheten för att informera om vad som har hänt och ev. få råd där
Anmälningar till Konsumentverket, många för Mats Svensson 2000 AB
Följande anmälningar har registrerats hos Konsumentverket, kan hittas om man söker på Mats Svensson i Konsumentverkets diarium. Välj Sök ärenden och skriv Mats Svensson i rutan för Motpart. Dock visas bara ärenden skrivna från 2019-01-01, tidigare ärenden får man fråga efter genom att kontakta Konsumentverkets registratur.
Anmälningar enligt bilden nedan hittades 2024-03-28
Inga anmälningar har hittats för de andra tjänsterna
PPM Topp 5 (Indicatum AB)
Twoship AB
Enligt Konsumentverkets registratur fanns även ett stort antal tidigare anmälningar och ett s.k. tillsynsärende mot Mats Svensson (sammanfattat)
Enligt Dnr 2017/247 från Konsumentverkets rättsenhet fanns ett stort antal anmälningar kopplat till att
Mats Svensson inte följde gällande lagar då han tidigare kallade sig PPM-rådgivaren
Tjänsten marknadsfördes som en rådgivningstjänst utan att skriftligt avtal användes
Namnet gav även ett felaktigt intryck av ett samarbete med Pensionsmyndigheten
Automatisk förlängning av avtal utan föregående påminnelse utfördes i strid med lagen om konsumentskydd vid automatisk avtalsförlängning
Det fanns också problem med att marknadsföringen gav intryck av att avtal om rådgivningstjänst kan ingås muntligen samt att skriftlig accept av avtal inte tillämpades
Det förekom också att kunder tillsändes fakturor trots att giltigt avtal inte hade träffats.
Enligt Dnr 2018/1205 framkom att företaget bytte namn till Mats Svensson 2000 AB men att ett tillsynsärende öppnats för att Mats Svensson fortsatte att använda namnet PPM-rådgivaren i sin Facebook-kanal, i annonsen avseende bolagets webbsida, samt på Youtube. Konsumentverket såg mycket allvarligt på marknadsföringen och man övervägde rättsliga åtgärder efter ev. överlämnande till Konsumentombudsmannen.
Av en ny artikel 2024 i Expressen framgår att Konsumentverket inlett ett nytt tillsynsärende som PPM-granskaren fått tillgång till via Konsumentverkets registratur. Enligt artikeln handlar det främst om marknadsföringen där Mats Svensson pekar på sin höga snittavkastning i premiepensionen privat sedan start, men som kunder inte kan ta del av retroaktivt. Konsumenter kan då uppfatta det som att om man följer hans fondval så får man en så hög avkastning men enligt Konsumentverkets jurist har deras beräkning visat att hans snitt bara varit 6% sedan årsskiftet 2010/2011 och de senaste 5 åren (2019-2023) bara legat på strax över 2%. Följande punkter tas upp i tillsynsärendet (sammanfattning):
Vilseledande marknadsföring angående 15% per år. Att marknadsföringen är otillbörlig vad gäller att den kan påverka mottagarens förmåga att fatta ett välgrundat affärsbeslut i en komplicerad fråga och där mycket pengar är inblandade (människors pensionskapital).
Telefonförsäljning trots förbud inom premiepensionsområdet
Affiliatelänkar (sponsorlänkar) utan reklammarkering
Vilseledande konsumentrecensioner via tävlingar där bästa recension kan vinna priser och radering av kritiska kommentarer, vilket kan ge en vilseledande bild av vad kunderna tycker om tjänsten
Frågetecken kring automatisk avtalsförlängning
Att det finns kvar användning av "PPM-rådgivaren" på nätet, vilket inte är tillåtet enligt tidigare tillsynsärenden då kunder har förletts att tro att det finns ett samarbete med Pensionsmyndigheten.
Svar från Mats Svensson 2000 AB via advokatfirma har inkommit, daterat 22 mars 2024. Finns i mappen enligt länken nedan med namnet "Yttrande till Konsumentverket Dnr 2024264"
Då tillsynsärendena är offentlig handling får dessa spridas. De är tillgängliga via följande länk men jag har valt att inte ta med bilagorna även om de har censurerats delvis innan jag fått ut dem som offentlig handling.
Synpunkter och klagomål som inkommit till Pensionsmyndigheten, bara för Mats Svensson 2000 AB
PPM-granskaren har via email till Pensionsmyndigheten begärt att få statistik på inkomna synpunkter och klagomål på de olika tjänsterna.
Mats Svensson 2000 AB:
51 klagomål fram till 2024-02-05. Första klagomålet registrerades 2017.
Twoship AB och Indicatum AB (PPM Topp 5) har inga registrerade klagomål hos Pensionsmyndigheten
Recensera Mats Svensson 2000 AB
Vad gäller Mats Svenssons tjänst så kan man skriva en recension på hans sida på Facebook. Det kommer dock inte påverka medelbetyget nämnvärt då medelbetyget domineras av alla de som skrivit positiva kommentarer efter hans recensionstävlingar, se sidan om marknadsföring. En del har också uppgivit att de inte ens kommer åt sidan på Facebook för att de har blivit blockerade av Mats Svensson efter att ha skrivit kritiska kommentarer där (som sen har raderats eller dolts, hela kritiska trådar har raderats).
Vill man recensera någon av tjänsterna finns andra vägar, exempelvis Trustpilot där man kan söka efter om det redan finns en sida för att recensera en viss tjänst eller att man startar en ny. Det är viktigt att även negativ kritik kommer fram så att inte fler drabbas. Att medvetet dölja kritik är ett annat sätt att vilseleda nya och befintliga kunder på.