Om denna granskning - utgående från den massiva kritiken mot Mats Svensson 2000 AB

Utgående från den massiva kritiken mot Mats Svensson 2000 AB under julen 2023 startades PPM-granskaren

Linköping 2024-03-02

 

Analyser, inklusive beräkningar och grafer är framtagna av mig, Hans Palm, Civilingenjör från Linköping. Allt arbete har gjorts i syfte att vara så objektiv och korrekt som möjligt, så att fakta kommer fram till allmänheten. Det finns ett stort allmänintresse kring dessa fakta. Jag har aldrig själv använt några av dessa tjänster och har inga ekonomiska intressen kring tjänsterna, har inget eget företag och jobbar inte med ekonomi i arbetslivet.

 

Jag har haft stor hjälp av ett antal personer för att gräva fram fakta och föreslå förbättringar i analyser och texter. Det är en blandning av missnöjda kunder hos Mats Svensson 2000 AB men även personer som likt mig under en ganska lång tidsperiod haft ett intresse för de här tjänsternas marknadsföring och resultat. Några av dessa personer som varit mest engagerade är:


Jon Baltmo

Stefan Jonsson
"Eva"

 

Under julen 2023 observerade jag diskussionerna på Mats Svenssons sida på Facebook. Det var många missnöjda kunder som tyckte att resultatet för 2023, men även tidigare år, var dåligt jämfört med hur AP7 Såfa/Aktiefond hade gått. Man kommenterade Mats Svenssons inlägg men det mesta blev raderat eller dolt (den som skriver kommentaren tror då att den är kvar men andra kan inte se den), vissa blev blockerade. Att dölja kritik är vilseledande för kunderna så mitt intresse för att granska tjänsten ökade i och med detta.

 

Jag gjorde först några snabba överslag på miniräknare för att jämföra snittavkastningen från 2011 till slutet av 2023 och blev förvånad över hur dålig avkastningen var, bara 6% per år i genomsnitt (senare omräknat till 5,4%). Jag lider med alla som förlorat stora delar av sin pension genom en mycket sämre avkastning än vad man enkelt hade kunnat få genom AP7 Såfa eller AP7 Aktiefond. Jag skapade då ett kalkylark för att kunna jämföra tydligt med AP7 Aktiefond. Jag valde även att i samma kalkylark granska hur marknadsföringen gått till och hur informationen om hur tjänsten gått presenteras av Mats Svensson på hans hemsida och på Facebook. Länk till kalkylarket publicerades i ett antal grupper på Facebook. Information om detta publicerades även i Mats Svenssons grupp på Facebook av olika personer men det blev raderat eller dolt. 

 

Kontakter uppstod mellan mig och ett antal andra personer som reagerat på det här. Vi kom på att om vi skriver en recension på Facebook-sidan så kan Mats Svensson inte radera med annat än att ta bort hela funktionen för recensioner.

 

Vi delade gemensamt en frustration kring hur det ens kan vara lagligt att driva den här typen av tjänster. Kontakter togs med Finansinspektionen, Ekobrottsmyndigheten, Konsumentverket och Pensionsmyndigheten. Frustrationen tilltog då dessa myndigheter slår ifrån sig och hänvisar till varandra och det verkar som att kan finnas luckor i lagstiftningen. Det är dock möjligt att det kan handla om brott mot marknadsföringslagen eller om det kan räknas som bedrägeri. Instanserna rekommenderar anmälan om man anser att man är utsatt för detta.


Vi kontaktade även ett antal tidningar och andra media på nätet för att se om de var intresserade av att skriva en artikel. Frustrationen tilltog då ingen visade intresse. Artiklar om Mats Svensson på nätet var övervägande positiva och utan att någon journalistisk granskning har gjorts. Verksamheten tycks ha gått under radarn i många år. Trots att mycket stora summor i pensionskapital kan ha förlorats då användarna varit så många, och att skadan jämfört med att välja AP7 Såfa eller AP7 Aktiefond nästan är i paritet med ekonomiska skadan av Allra-skandalen, har ingen uppmärksammat detta tidigare.

 

För att ytterligare kunna nå ut till allmänheten då media inte har visat något intresse så diskuterades det att starta en hemsida. Det kostar dock pengar, domäner ska förnyas varje år etc. Jag kom på att Google Sites kan användas gratis för att få ut informationen och PPM-granskaren blev utkomsten av detta. Det finns flera tjänster än Mats Svensson 2000 AB och några till av de större lades till i granskningen. Mats Svenssons tjänst bedöms vara den klart största vad gäller antalet betalande kunder och ovanpå detta kommer säkerligen många följare som får informationen indirekt via betalande kunder.


För att kunna nå ut med nyheter på ett enklare sätt startades även en blogg och ett konto på twitter - X


PPM-granskarens arbete uppmärksammades via en artikel i Expressen 1 mars 2024, Soffliggare slår PPM-experterna. Av artikeln framgår även att Konsumentverket inlett ett nytt tillsynsärende mot Mats Svensson angående vilseledande marknadsföring (se även Om du har drabbats). I artikeln nämns även att det finns en grupp på Facebook för missnöjda kunder till Mats Svensson (som PPM-granskaren inte är ansvarig för eller ens med i) och som fått ett stort uppsving med nya medlemmar i och med Expressens artikel.